Filosofi og etik skal afløse kristendom på skoleskemaet: Vi skal lære at betragte forskellige livssyn på et velovervejet grundlag.
Af Karin Liltorp, hovedbestyrelsen
Programmet ”Adam og Eva” på DRK handlede 11. september om kristendommens rolle i Danmark. Jeg var inviteret til at deltage som repræsentant for den fløj, der mener, at kristendommen på nogle områder fylder for meget.
Min pointe var, at meget ensidig indføring i kristendommen i skolens kristendomsundervisning kan forekomme indoktrinerende. I bedste fald er det uskadeligt, men i værste fald skaber det børn, der er mindre åbne overfor andre livssyn.
Mange danskere ved faktisk ikke, at der indtil 7. klasse ikke er krav om at undervise i andre religioner end kristendom, med fokus på bibelhistorier og kristendommens betydning for Danmark. Der synes at være en udbredt accept af, at det er helt i orden at bruge 300 skoletimer (mere end der er afsat til fx biologi) på denne disciplin, da den er ”vigtig for børnenes dannelse.”